Unit 3: Reading

Unit 3: Reading

1. Look at the pictures. Match the pictures with the appropriate word or phrases. (Nhìn vào những bức tranh. Khớp những hình ảnh với các từ hoặc cụm từ thích hợp.)

1. diesel vehicle  (xe động cơ diesel)

2. melting of the Arctic (tan chảy băng ở Bắc Cực)

3. soot (bồ hóng, bụi than)

2. Read the following article about soot pollution. Choose the appropriate heading (a-d) for each paragraph. (Đọc bài viết sau về ô nhiễm bụi than. Chọn nhóm thích hợp (a-d) cho mỗi đoạn.)

  1. c.  The origin of soot (Nguồn gốc của bồ hóng)
  2. a.  Soot and global warming (Bồ hóng và sự nóng lên toàn cầu)
  3. b.  The effect of soot on human health (Ảnh hưởng của bồ hóng đến sức khoẻ con người)
  4. d.  Ways to reduce soot emissions (Cách để giảm lượng khí thải bồ hóng)

3. Work in pairs. Complete each of the following sentences with no more than five words. (Làm việc theo cặp. Hoàn thành mỗi câu sau đây với không nhiều hơn năm từ.)

1. We know about carbon dioxide and its impact on global warming, but we know little about soot/don't know much about soot.

2. Soot comes from the burning of coal, oil, wood, and other fuels.

3. Black carbon is the second most damaging greenhouse gas after carbon dioxide.

4. Soot particles can be easily breathed in because they are smaller than dust and mold/very tiny.

5. People can reduce black carbon emissions at home by using clean, alternative fuel stoves for cooking and heating.

4. Discuss with a partner. Are soot emissions a problem in your community or in Viet Nam in general? (Thảo luận với một người bạn. Chất thải bụi than là một vấn đề trong cộng đồng của bạn hay ở Việt Nam nói chung?)